Handleiding: Inschrijven als werkzoekende en/of bijstandsuitkering aanvragen
Als u een bijstandsuitkering aanvraagt, moet u zich altijd eerst inschrijven als werkzoekende bij UWV. Volg hiervoor de stappen op de pagina Inschrijven als werkzoekende en/of aanvragen bijstandsuitkering. U ziet dan ook hoe u uw bijstandsuitkering of IOAW kunt aanvragen. Dit verschilt namelijk per gemeente.
Alleen inschrijven als werkzoekende
Hoeft u zich van uw gemeente alleen in te schrijven als werkzoekende? Volg ook dan de stappen op de pagina Inschrijven als werkzoekende en/of aanvragen bijstandsuitkering.
Gegevens die u nodig heeft
Verzamel voor het invullen van uw aanvraag de volgende gegevens van uzelf én van uw huisgenoten (zoals een partner, ouders of kinderen boven de 27 jaar):
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Uw DigiD. Deze kunt u aanvragen op DigiD.nl.
- Gegevens over:
- uw inkomen (uw loon, belastingteruggave, alimentatie)
- uw lopende uitkeringen uw woonsituatie (hoogte huur/ hypotheek)
- uw laatste werkgever of het uitzendbureau waarvoor u werkt of werkte en de begin- en einddatum van dit contract
- uw medebewoners (met BSN nummer en geboortedatum)
- het inkomen van uw eventuele partner bewijs van inschrijving bij UWV van uw eventuele partner
- uw vermogen
- Bij aanvraag bijstandsuitkering: gegevens over spaargeld en waardevolle bezittingen, de hoogte van uw schulden en uw bankrekeningen.
- Bij IOAW-uitkering: gegevens van uw bankrekeningen.
Vervolg aanvraag IOAW- of bijstandsuitkering
Aan het einde van uw aanvraag staat wat er na het opsturen van uw aanvraag van u wordt verwacht. Dit is afhankelijk van de afspraken met uw gemeente. Nadat u het digitale formulier helemaal heeft verstuurd, krijgt u van UWV een e-mail met een bevestiging dat wij uw aanvraag hebben ontvangen. In de e-mail staat een lijst met bewijsstukken die u moet meenemen als u wordt uitgenodigd voor een gesprek, bijvoorbeeld een geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart, geen rijbewijs).